torsdag 2 april 2020

De tre bästa böckerna jag läste i mars (och lite till)



Gunnar Ekelöf: Blandade kort – Essäer (Bonniers 1957)

Hardy Grüne: Montevideo – Eine Reise in das Herz des Fussballs (Zeitspiel 2018)

De tre bästa böckerna jag läste i februari:

Werner Schmidt: Peter Weiss – Ett liv som kritisk intellektuell (Tankekraft Förlag 2016)

Nina Burton: Resans syster, poesin –  en lyrisk karta på elva språk (FIB:s Lyrikklubb/Ordfront 1993)

Fredric Bedoire: Ett judiskt Europa – Kring uppkomsten av en modern arkitektur 1830-1930 (Carlsson Bokförlag i samarbete med Konsthögskolans arkitekturskola 2003, andra reviderade upplagan)

De tre bästa böckerna jag läste i januari:

Arno Schmidt: Ur en fauns liv (Bonniers 1970)

Carina Burman: Bellman – Biografin (Albert Bonniers förlag 2019)

Dario Fo: Fladdermössens by – Mina första sju år, och några till (Ordfront 2005)

De tre bästa böckerna jag läste i december:

Aris Fioretos: Atlas (Norstedts 2019)

Daniel Schönpflug: Världen i uppbrott – Kometåren och den svåra vägen till fred 1918–1923 (Santérus förlag 2018)

Carl-Erik af Geijerstam: Färdsätt – essäer och porträtt (Författarförlaget 1983)

De tre bästa böckerna jag läste i höstas:

Jonathan Wilson: The names heard long ago – How the Golden Age of Hungarian Football Shaped the Modern Game (Blink Publishing 2019)

Oliver Hilmes: Berlin 1936 – Sexton dagar i augusti (Lind & Co 2019)


Matthias Koch: Der eiserne Aufstieg – Unions langer Weg in die Bundesliga (Verlag die Werkstatt 2019)

De tre bästa böckerna jag läste i somras:

Jorge Luis Borges: Borges II 1945–1970 (Bokförlaget Tranan 2019)

Jens Liljestrand: Mannen i skogen – En biografi över Vilhelm Moberg (Albert Bonniers förlag 2018)

Peter Glas: Solen ser ingen skugga - En bok om Leonardo da Vinci (2019)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar