torsdag 30 april 2020

Flygkapten och krigsförbrytare – Hälsning från Henning, del 3


Den 14 juli 1932 skickade antikvariatsbokhandlare Henning Kullzén ett vykort från Swinemünde – i dag polska Swinoujscie – på världens största sjöflygplan till sin bror Karl hemma i Kalmar.

”Såg i går denna flygmaskin komma; idag var tillåtet bese densamma mot avgift. Varit inne i den, syns på stämpeln. Henning”. 

På stämpeln på kortets baksida står det Do X, namnet på jätteplanet, vars konstruktör Claude Dornier (1884–1969) – porträttet till vänster på bilden – börjat skissa på farkosten redan 1924. Fem år senare var det dags att dra i gång de tolv motorerna för premiärtur med start på Bodensjön med 159 passagerare och tio besättningsmedlemmar ombord i det 40 meter långa planet. 

Ytterligare ett av de vykort Henning Kullzén köpte när han tittade in i det stora flygplanet.

Diverse tekniska problem gjorde att Do X aldrig blev någon succé – bara två plan till byggdes, båda för export till Italien. Redan på 30-talet hamnade jätteflygplanet på museum i Berlin, men skadades i ett bombangrepp 1943. Det som återstod la skrothandlare och samlare beslag på efter kriget. I Deutsches Technikmuseum finns bara några metallfragment kvar. 

En av träpropellrarna finns dock att beskåda på Friesenmuseum på ön Föhr vid tyska Nordsjökusten; flygkapten Friedrich Christiansen (1879–1972) – porträttet till höger – var nämligen född på ön. Han dömdes efter andra världskriget till tolv års fängelse för krigsförbrytelser under sin tid som befälhavare för den tyska ockupationsmakten i Nederländerna, men benådades redan 1951. 

• Graf Zeppelin har landat – Hälsning från Henning, del 1
• Friedrichstraße, Berlin – Hälsning från Henning, del 2

© Klas Palmqvist

Texten var publicerad i Östra Småland den 29 juni 2016


Tack till Olof Vallerhed som lånat ut vykorten ur Henning Kullzéns samling

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar