tisdag 5 maj 2020

Olympiastadion utan olympiad – Hälsning från Henning, del 8


Berlin hade utsetts att arrangera 1916 års olympiska spel. Man beslöt att bygga en arena där så många idrottsgrenar som möjligt skulle samsas. 

Resultatet blev den märkliga Deutsches Stadion som byggdes nedsänkt innanför en hästkapplöpningsbana. Den här flygbilden är tagen 1928 och skickades som vykort hem till Kalmar av antikvariatsbokhandlaren Henning Kullzén 1932. 

För att komma in på arenan var alla tvungna att passera en 60 meter lång tunnel under galoppbanan. Tunnelöppningen ses nere till höger på vykortet. När man kommit in möttes man först av ett simstadion. Innanför själva betongovalen, nedanför läktarna, låg en 666,6 meter lång cykelvelodrom och innanför den fanns i sin tur en 600 meter lång löparbana. 

I arenans centrum låg fotbollsplanen. Avståndet från läktarna till planen var så stort att det var svårt att se vad som egentligen hände. Från de billigaste platserna i kurvorna – de flesta hade inte råd att köpa biljett till långsidorna – var det uppåt 200 meter till det bortre målet. 

Det här bidrog förstås till att Deutsches Stadion aldrig blev riktigt populär, även om publikrekordet var imponerande 64 000 åskådare; siffran noterad i 1923 års final i tyska fotbollsmästerskapet – Hamburger SV vann med 3–0 över SC Union 06 Oberschöneweide (klubben är i dag känd som 1. FC Union Berlin). 

På grund av första världskriget blev olympiaden 1916 aldrig av och när det 1931 bestämdes att 1936 års spel skulle förläggas till den tyska huvudstaden beslöt man att bygga om Deutsches Stadion rejält. 

Men så tog Hitler makten och bestämde att en helt ny arena, som passade nazismens propagandasyften bättre, skulle byggas på samma plats. Resultatet blev Berlins Olympiastadion, som fortfarande finns kvar och är hemmaplan för Bundesligalaget Hertha BSC.

• Graf Zeppelin har landat – Hälsning från Henning, del 1
• Friedrichstraße, Berlin – Hälsning från Henning, del 2
• Flygkapten och krigsförbrytare – Hälsning från Henning, del 3
• Europas största järnvägsstation – Hälsning från Henning, del 4
• Badortsbåten som hamnade i Norra ishavet – Hälsning från Henning, del 5
• Till vänster på vägen – Hälsning från Henning, del 6


Tack till Olof Vallerhed som lånat ut vykorten ur Henning Kullzéns samling

© Klas Palmqvist

Texten var publicerad i Östra Småland den 6 juli 2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar