fredag 1 maj 2020

Europas största järnvägsstation – Hälsning från Henning del 4


På sin semesterresa sommaren 1932 bytte antikvariatsbokhandlare Henning Kullzén från Kalmar tåg i Leipzig där han införskaffade det här vykortet. 

Centralstationens huvudbyggnad är 298 meter lång, antalet perronger var som mest 24 och antalet spår 48 (idag finns 23 perronger och 46 spår kvar). Leipzig Hauptbahnhof var på den här tiden den största järnvägsstationen i Europa, ja, räknat till ytan är den fortfarande störst. Anledningen till att staden fick en för sitt invånarantal – i dag bor drygt en halv miljon människor i Leipzig – så överdimensionerad station var förstås Leipzigmässan som sedan århundraden lockat besökare till staden. Alltså behövdes en rejäl järnvägsstation med plats för special- och extratåg. 

Den 7 juli 1944 vräkte de allierade mer än 46 ton bomber över stationsområdet. Hundratals järnvägsanställda och resenärer dog i stationens skyddsrum. 

Efter kriget beslutades att Leipzig Hauptbahnhof skulle återuppbyggas, eftersom Leipzigmässan även under DDR-tiden förblev en stor internationell begivenhet. Arbetet tog 20 år. Efter Tysklands enande byggdes stationen om igen på 90-talet. 2011 utsågs Leipzig Hauptbahnhof till ”Årets järnvägsstation” i kategorin ”Storstadsstationer”.

• Graf Zeppelin har landat – Hälsning från Henning, del 1
• Friedrichstraße, Berlin – Hälsning från Henning, del 2
• Flygkapten och krigsförbrytare – Hälsning från Henning, del 3

© Klas Palmqvist

Texten var publicerad i Östra Småland den 30 juni 2016

Tack till Olof Vallerhed som lånat ut vykorten ur Henning Kullzéns samling

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar