En vanlig mulen sommardag i mitten av 60-talet står bilarna uppradade för att få rulla ombord på färjan till Öland. Vid det här tillfället är de inte fler än att de får plats inom de reguljära kömarkeringarna alldeles utanför stadsmuren. Här finns en hel del Folkvagnar , Volvo PV och Amazon, några Mercor, en och annan Saab, DKW, Opel och Ford Taunus. Dessutom ett par husvagnar, den ena av klassisk ”ägget”-modell, tillverkad av SMV i Örebro. Kalmar Stormarknad – nuvarande Baronens föregångare – öppnades sommaren 1964 i gamla margarinfabriken och köpcentrets skylt uppe i vänstra bildhörnet visar att tidigare än så är bilden inte tagen. Samtidigt ser man på bilarna på gatan att det fortfarande är vänstertrafik som råder; alltså knäppte Östra Smålands fotograf bilden innan högertrafiken infördes den 3 september 1967. |
Att ta färjan mellan Kalmar och Öland tog 20 minuter, om jag inte minns fel.
Men var det sommar kunde det ta timmar att komma ombord för den som skulle ha bilen med sig. Även om färjorna gick i skytteltrafik över sundet ringlade sig köerna från hamnen längs Södra vägen, ibland ända bort till Karlsro. Soliga dagar var det rent otroligt hett intill stadsmuren där det mer systematiska köandet tog vid och någon AC var inte att tänka på i VW-bubblor, Amazoner eller Saab 93:or.
1972 var Ölandsbron klar, och färjorna försvann – men inte köerna. De bara flyttade på sig lite, till brons påfarter.
Kalmarsund VIII, fotograferad från ett av sina systerfartyg, på väg mot Färjestaden en solig sommardag på 60-talet. Ytterligare två färjor skymtar till vänster. Vykort ur Ingrid Bruuns samling |
© Klas Palmqvist
Texten var publicerad i Östra Småland den 18 juli 2015
I de bilköerna gick jag runt och sålde tidningar, men det var väl något fel på mitt matematiksinne, för när jag skulle redovisa försäljningen fick jag nästan alltid lägga till några kronor! Se´n slutade jag!
SvaraRadera