torsdag 17 september 2020

I väntan på Ölandsfärjan

En vanlig mulen sommardag i mitten av 60-talet står bilarna uppradade för att få rulla ombord på färjan till Öland. Vid det här tillfället är de inte fler än att de får plats inom de reguljära kömarkeringarna alldeles utanför stadsmuren. Här finns en hel del Folkvagnar , Volvo PV och Amazon, några Mercor, en och annan Saab, DKW, Opel och Ford Taunus.  Dessutom ett par husvagnar, den ena av klassisk ”ägget”-modell, tillverkad av SMV i Örebro. Kalmar Stormarknad – nuvarande Baronens föregångare – öppnades sommaren 1964 i gamla margarinfabriken och köpcentrets skylt uppe i vänstra bildhörnet visar att tidigare än så är bilden inte tagen. Samtidigt ser man på bilarna på gatan att det fortfarande är vänstertrafik som råder; alltså knäppte Östra Smålands fotograf bilden innan högertrafiken infördes den 3 september 1967. 

Att ta färjan mellan Kalmar och Öland tog 20 minuter, om jag inte minns fel. 

Men var det sommar kunde det ta timmar att komma ombord för den som skulle ha bilen med sig. Även om färjorna gick i skytteltrafik över sundet ringlade sig köerna från hamnen längs Södra vägen, ibland ända bort till Karlsro. Soliga dagar var det rent otroligt hett intill stadsmuren där det mer systematiska köandet tog vid och någon AC var inte att tänka på i VW-bubblor, Amazoner eller Saab 93:or. 

1972 var Ölandsbron klar, och färjorna försvann – men inte köerna. De bara flyttade på sig lite, till brons påfarter. 

Skeppsbron med Kalmarsund VII och Kalmarsund VIII sida vid sida. Fotot är från samma tidpunkt som bilden överst i blogginlägget. Färjorna tog 25–30 bilar var, utom Kalmarsund IX på vars dubbla bildäck ett 60-tal fordon fick plats. Till vänster skymtar Skeppsbrogrillen i det gamla magasinet där i dag restaurang Stekhuset ligger. På 60- och 70-talet var grillen den givna träffpunkten för stans alla raggare. I hörnet låg en kiosk som i slutet av 60-talet hade hela skyltfönstret åt sidan där färjorna la till täckt med synnerligen kvalificerade porrtidningar. Den synen var det första som mötte resenärerna från Öland när de steg i land på fastlandssidan. Själv försökte man så omärkligt som möjligt snegla på oanständigheterna när man passerade. Det gick väl sådär...
Foto: Östra Småland

En Austin rullar av Kalmarsund VI vid Skeppsbron någon gång på 50-talet. Bilens nummerplåt A25964 – som är i svåraste laget att läsa om man inte kan se bilden i riktigt hög upplösning – visar att den hörde hemma i Stockholm. 
Vykort ur Olle Vallerheds samling


Kalmarsund VIII, fotograferad från ett av sina systerfartyg, på väg mot Färjestaden en solig sommardag på 60-talet. Ytterligare två färjor skymtar till vänster.
Vykort ur Ingrid Bruuns samling


© Klas Palmqvist

Texten var publicerad i Östra Småland den 18 juli 2015

1 kommentar:

  1. I de bilköerna gick jag runt och sålde tidningar, men det var väl något fel på mitt matematiksinne, för när jag skulle redovisa försäljningen fick jag nästan alltid lägga till några kronor! Se´n slutade jag!

    SvaraRadera