fredag 24 april 2020

Loppisfyndet blev litteraturhistoria

Nils Berman: Leva och läsa – I vimlet bland Thalias barn och diktens koryféer (Rabén & Sjögren 1970)

Sommaren 1992 rotade jag planlöst i en kartong med nyinkomna böcker på en loppis i Kalmar. En närmast kvadratisk liten volym väckte mitt intresse.

Omslagsbilden visade en stolt man framför välfyllda bokhyllor. Han hette Nils Berman (1916–1997) och var passionerad boksamlare.

En snabb genombläddring visade att hans bok Leva och läsa handlade om allt och alla, från Alice Babs till general de Gaulle. I ett kapitel berättades om hur en av litteraturhistoriens mest mytomspunna gestalter, poeten Arthur Rimbaud (1854–1891), möjligen kunde ha besökt Bermans hemstad Norrköping när han var i Sverige med en turnerande fransk cirkus våren 1877.

Boken betingade det överkomliga priset av två kronor och jag hade sedan en nöjsam lässtund i den älskvärde herr Bermans sällskap. Han visade sig för övrigt vara bror till den vänligt skvallrige kåsören Jules Berman (1902–1962), känd som signaturen Röda Nejlikan i Expressen. Båda bröderna hade också arbetat åt revy- och teatermannen Gustav Wally (1905–1966). Denne hette ju egentligen hette Axel Wallenberg och hade en gång i tiden hoppat av från finansvärlden för att bli balettdansör i New York.

På sidan 55 i Leva och läsa fanns den här bilden:


Översta raden från vänster: Mike Söderberg, Daniel Brick, Scholem S Riwkin och Josef Riwkin. Mellersta raden fr v: David Sprengel med en tavla målad av Aminodow Riwkin, Agnes von Krusenstjerna, Tom Söderberg, Frida Riwkin, Jenny Brick och Simon Brick. Nedersta raden fr v: Natalia Markowitz, Anna Riwkin, Eugenie Riwkin-Söderberg och Mark Riwkin.

Den är tagen vid en ateljéfest 1928 hemma hos den kulturellt ytterst rikt begåvade familjen Riwkin i Stockholm. Fotografen Anna Riwkin (1908–1970) sitter själv som nummer två från vänster i främsta raden. Just bakom henne skymtar författaren Agnes von Krusenstjerna (1894–1940). Förutom namnen berättar Berman i anslutning till bilden bara att Anna Riwkin var engagerad som reklamfotograf åt Gustav Wally.


Johan Svedjedal: Spektrum 1931–1935.– Den svenska drömmen (Wahlström & Widstrand 2011)

Efter att vi på TV hade sett Kalmar FF spela 0–0 borta mot Elfsborg (2011-08-07), frågade jag min gode vän Henrik hur det gick med hans hustru Annas forskningar om Agnes von Krusenstjerna. Vi kom också in på Johan Svedjedals då nyutkomna bok om 30-talstidskriften Spektrum. Då råkade jag nämna bilden i Bermans bok från ateljéfesten, där många inblandade i tidskriften finns med. Henrik konstaterade att den märkligt nog saknades i Svedjedals utomordentliga bok.


Anna Williams: Från verklighetens stränder – Agnes von Krusenstjernas liv och diktning (Albert Bonniers Förlag 2013)

Men nu finns den på sidan 122 i Anna Williams med rätta hyllade Från verklighetens stränder. Och jag är nog ganska mallig över att få vara med och bidra med en liten, liten detalj i denna storartade bok om Agnes von Krusenstjerna.


Lars Ahlbom (red): Minnesbilder av Sven Delblanc III (Delblancsällskapets årsbok 2012)

Mitt enda övriga bidrag till litteraturhistorien är annars att jag lyckades dra mig till minnes hur min gamle lärare Sven Delblanc på en lektion en gång utbrast att ”kaffedrickande hör inte hemma i dramatik med mindre än att sockerbitarna är förgiftade”. Citatet
finns med Delblancsällskapets årsbok från 2012.

© Klas Palmqvist

Texten var publicerad i Östra Småland den 17 september 2013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar