torsdag 27 augusti 2020

Plötsligt en dag exploderade Kalmar-Flundran

Kalmar-Flundran på väg att lägga till vid förtöjningsplatsen vid Tullbron en vanlig sommardag 1971 efter en sedvanligt stillsam tur på en timme runt Kvarnholmen. I fören sitter 19-åriga guiden Susanna Hägglöf och i aktern skepparen, den pensionerade sjökaptenen Gustaf Alling, som seglat runt jorden fem gånger. Han hade varit med på Kalmar-Flundran redan under tidigt 50-tal: ”Det var tider det! Då hade vi två guider och dragspelmusik på färden”, drog han sig till minnes när Östra Småland gjorde sommarreportage om rundtursbåten.
Foto: Östra Småland

Rundtursbåten Kalmar-Flundran hade 30 personer ombord, som just rätat på sig efter att ha passerat under den låga järnvägsbron och kommit en bit ut i Slottsfjärden, när det utan förvarning small till och båten började brinna explosionsartat. 

Den 21 juli 1961 hade Kalmar-Flundran puttrat på varje sommar i tio år utan att något dramatiskt inträffat. Men nu hördes en skarp knall och en eldkvast slog upp i aktern där styrman Göran Karlsson satt. Han kom aldrig åt brandsläckaren som fanns intill utan fick med brinnande kläder kasta sig i sjön. 

Elden uppstod i akterpartiet på Kalmar-Flundran och det tog brandkåren en halvtimme att helt få bukt med den. Eftersom det var fler ombord än det fanns säten till hade man satt in extra fällstolar. Några passagerare hade sinnesnärvaro nog att använda dem för att paddla in den brinnande farkosten till en vassrugge vid slottet, där det var lättare att komma i säkerhet.
Foto: Östra Småland

Även några av passagerarna hamnade i vattnet. Folk skyndade till med småbåtar och hjälpte passagerarna att sätta sig i säkerhet. Också besökare i Stadsparken och på slottet deltog i räddningsarbetet. Totalt fördes nio personer till lasarettet, ingen var dock svårt skadad. 

Brandmannen Roland Söderström undsätter en kvinna genom att bära i land henne på sina axlar, assisterad av Jan Cederblad, till vänster, och kvinnans make, till höger.
Foto: Östra Småland

Elisabeth Jansson från Förslövsholm i Skåne satt alldeles intill motorn vid explosionen: 

– Jag fick en chock vid knallen och minns inte hur jag kom i vattnet, berättade hon för Östra Smålands reporter. 

– Göran Karlsson hjälpte mig i land, där man tog hand om mig och förde mig till Stadsparksrestaurangen. Min och min fästmans hela reskassa brann upp. 

16-åriga Mona Lindkvist från Ålem hjälps i land. Hon hade hamnat i vattnet och räddats av en man som hoppat i från Stadsparken. Hon ådrog sig brännskador på benen och fick stanna kvar på sjukhuset, liksom sexårige Nils Trägårdh. 
Foto: Östra Småland

Kalmar-Flundran hade tankats före avfärd och på något vis hade bensinen antänts. Efter en svår olycka med en rundtursbåt i Danmark hade bestämts att bensinmotorer inte längre skulle tillåtas i båtar som användes i yrkesmässig persontrafik, utan ersättas med betydligt brandsäkrare dieselmotorer. Äldre båtar, som Kalmar-Flundran, tilläts emellertid att tills vidare ha sina bensinmotorer kvar. 

Från Ängö till Bergslagskanalen 

Före detta Kalmar-Flundran som Nobella i Karlskoga 2008. Hon har blivit rejält ombyggd i Bergslagen.
Foto: Krister Bång

Kalmar-Flundran byggdes 1951 på Ivar ”Vicke” Sjöbergs lilla varv på Kindbergs udde på Ängö. 

Mannen bakom rundtursbåten var den före detta bandystjärnan i Örebro SK och Kalmar FF-spelaren Tage Lundgren, mångfrestande affärs- och tidningsman, som i slutet av 40-talet kuppartat tog över tidningen Barometern som bulvan för skeppsredaren och industrimannen Axel Ax:son Johnson. 

Kalmar-Flundran hade på 50- och 60-talet ett systerfartyg, Kon-Tiki – här fotograferad 1955 i nuvarande gästhamnen – som efter Kalmar-Flundrans brand fick sköta rundturstrafiken själv resten av säsongen 1961. Kon-Tiki såldes senare till Ronneby Brunn och hamnade till slut i Torshälla.
Foto: Walter Blomberg/Kalmar kommuns bildarkiv

Så småningom togs rundturstrafiken med Kalmar-Flundran och Kon-Tiki över av Kalmar Skeppshandel för att under åren 1964–1978 drivas i kommunal regi. Sedan var båten så sliten att kommunen bestämde sig för att göra sig av med henne. 

Hon rustades upp och drevs vidare några år i privat regi, men såldes efter 1984 års säsong till Värmland. Där försågs hon med en överbyggnad och har mestadels trafikerat Bergslagskanalen mellan Filipstad och Karlskoga. 

2002 började en ny sightseeingbåt vid namn Kalmar-Flundran kryssa i farvattnen runt Kvarnholmen. Men den hade bara namnet – och rutten förstås – gemensam med sin föregångare från 50-talet. 

Kalmar-Flundran fotograferad i samband med en alldeles vanlig, odramatisk rundtur.
Foto ur Anders Anderssons samling, tack till Krister Bång

FAKTA 
Namn: Nobella (Sola V) alias Kalmar-Flundran 
Byggår: 1951 
Material: Mahogny 
Byggnadsort: Ivar Sjöbergs Båtvarv i Kalmar 
Längd: 11,90 m 
Bredd: 2,80 m 
Djupgående: 0,8 m 
Maskin: 1 st Volvo Penta, D2-55, år 2002, med ny propelleraxel och lager 
Maskineffekt: 55 hk 
Bränsle: Citydiesel 
Maxfart: 10 knop 
Antal passagerare: 38 

STORT TACK
till Krister Bång som generöst ställde bilden på Kalmar-Flundran ur Anders Anderssons samling samt den på Nobella till Östra Smålands förfogande, samt till den alltid så vänligt tillmötesgående Jan Magnusson som har hand om Kalmar kommuns arkiv med gamla bilder. Där finns Kalmarfotografier från mer än 100 år, de flesta tagna av Emil och Walter Blomberg.


KÄLLOR
Artiklar i Östra Småland och Barometern i juli 1961 samt i Länspumpen nr 4/2008 

LÄNKAR till texter på bloggen om bränder i Kalmar:
• Var brinner det i natt? [om sommaren när en pyroman anlade 40 bränder i Kalmar] 
• Tre katastrofer på Kvarnholmen
• Bränderna på Bremerlyckan
• När gasverket höll på att explodera
• Plötsligt en dag exploderade Kalmar-Flundran
• När Fabriksgatan gjorde skäl för namnet [bland annat om branden i tapetfabriken]

© Klas Palmqvist
Texten var publicerad i Östra Småland den 11 augusti 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar