fredag 28 augusti 2020

Kalmarkonsuln som helst åkte Rolls-Royce

Sven Jeansson hemma på Bergavik 1984 med sina båda Rolls-Royce. Han står intill sin ”vardags-Rolls”, en Silver Shadow av 1970 års modell.  Närmast kameran ”den gamle svarte” från 1936.
Foto: Peter Tinnert/Östra Småland

Sven Jeansson (1904–1985) var tysk konsul, margarindisponent och marzipandirektör. Han hade sin lyxyacht Havsörn II förtöjd i den privata hamnen vid sitt fashionabla hem Bergavik. Hans dotter Ulla-Britta gifte sig med den västtyske förbundskanslern Adenauers son Georg i ett bröllop som dominerade den europeiska veckopressen hösten 1957. Dessutom var Sven Jeansson den ende i Kalmar som ägde en Rolls-Royce. Eller oftast två. En oktoberdag 1984 visade han upp dem för Östra Smålands reportageteam.

Sven Jeansson fick syn på en bil i ett skyltfönster i Stockholm 1947. En stund senare var han ägare till en stor svart Rolls-Royce av 1936 års modell. Priset var 30.000 kronor, i dagens penningvärde motsvarar beloppet uppåt 600.000 kronor. Bilen hade tidigare ägts av en greve i Finland men hade under andra världskriget varit beslagtagen av en sovjetisk general.


Sven Jeanssons Rolls-Royce från 1936. Kylaren pryds av den lilla stayetten Spirit of Ecstasy. När konsuln besökte Stockholm en gång i slutet av 40-talet stals den lilla kvinnofiguren. Fram till 1914 var den silverpläterad, men blev inte mindre stöldbegärlig när den tillverkades av rostfritt stål. Sedan kylarprydnaden gjorts löstagbar gav Jeansson sin chaufför order om att alltid skruva loss den när bilen stod obevakad. På nya bilar fälls den automatiskt ner i kylaren när man tar nyckeln ur tändningslåset.
Foto: Peter Tinnert/Östra Småland

– De är roliga att köra, de är pålitliga och de är rymliga, förklarade Sven Jeansson när Östra Smålands reporter Rune Johansson frågade hur det kom sig att han fallit för det mytomspunna engelska bilmärket.


Sven Jeansson var förstås nog med att hans gamla Rolls-Royce från 1936 skulle vara i perfekt skick. Det har även mer sentida ägare varit, även om bilen inte är helsvart längre utan delvis omlackerad i gult. I augusti 2020 bjöds bilen ut på nätauktion, utropspris 250.000 kronor.
Foto: Peter Tinnert/Östra Småland

Redan första året körde Sven Jeansson till Franska rivieran med hela sin familj i den nya bilen: hustrun Anna-Lisa, de fyra barnen samt barnsköterskan Dagmar Dahlström. Resan gick utan missöden. 


Finansmännen Ivar Kreuger och Axel Wenner-Gren hade båda tidigare varit innehavare av den Rolls-Royce Phantom II av 1929 års modell som fanns i Sven Jeanssons ägo 1958–1970. Bilen var blå och hade bland annat silverbeslag längs kanterna. På fotsteget sitter konsulns svärson Georg Adenauer, inne i bilen hustrun Anna-Lisa och intill den står dottern Ulla-Britta och godsägarinnan Hagar Jeansson. Bilden togs 1958 vid Berga säteri i Högsby kommun.
Foto ur Göran P D Adolfsons bok ”Jeanssondynastin” (1993)

Men även en Rolls-Royce kunde gå sönder ibland. För att servicen skulle bli optimal flögs till en början tekniker in från England. Men så småningom fick Rydbergs Motor i Kalmar ta hand om det tekniska. Det gick bra det också.

Sven Jeansson trivdes i det rymliga baksätet, försett med bland annat telefon till privatchauffören, rullgardiner i fönstren och barskåp. Men ofta satt han själv vid ratten i den högerstyrda bilen. 
När konsuln hade ärenden till Hugossons på Storgatan (i dag Gerdas Te- och Kaffehandel) eller till Greta Kassels ost- och smöraffär på Södra Långgatan (nuvarande Ullcentrum) parkerade han med suveränt överklassförakt för alla trafikregler sin Rolls-Royce mitt i gatan och stoppade all trafik, inklusive stadsbussarna. 


Konsul Jeansson nedsjunken i det bekväma läderklädda baksätet sin gamla luxuösa Rolls-Royce. Benutrymmet var synnerligen väl tilltaget, även när extrastolarna fälldes ut ur framsätets ryggstöd. I bilens bakre regioner fanns också ett rejält tilltaget värmeelement så att passagerarna skulle slippa frysa. Det gick förstås också bra att värma sig med de våtvaror som fanns tillgängliga i bilens barskåp.
Foto: Peter Tinnert/Östra Småland

Totalt ägde Sven Jeansson sju olika Rolls-Royce genom åren, men ”den gamle svarte” från 1936 höll han fast vid livet ut.  När Östra Småland hälsade på 1984 stod vägmätaren på 93.600 mil. Den 2,2 ton tunga bilen drog minst två liter bensin per mil. Antalet hästkrafter höll dock Rolls-Royce hemligt.

– Tillräckligt många, slog Sven Jeansson fast.


Sven Jeansson visar upp sin modernaste Rolls-Royce, årsmodell 1970, försedd med diplomatskyltar, vilka nog kan ha underlättat hans avspända förhållande till stans parkeringsreglemente
Foto: Peter Tinnert/Östra Småland

Med tiden kom en automatväxlad Silver Shadow från 1970 att fungera som vardagsbil. Den hade ”bara” gått 37.000 mil, drog ynka 1,7 liter bensin per mil och var utrustad med höjdmätare.

– Det kan vara roligt när man kör i Alperna, konstaterade konsuln.  
Som också avslöjade att han hade en bil till i garaget. En helt vanlig Saab...


Sven Jeansson lånade ut sin Silver Shadow till reklamfotografering. Grusgropen i Vassmolösa fick föreställa arabisk öken.
Foto av Thomas Jeansson, hämtat ur Göran P D Adolfsons bok ”Jeanssondynastin” (1993)

KÄLLOR

Reportage i Östra Småland av Rune Johansson och Peter Tinnert den12 oktober 1984
Göran P D Adolfson: Jeanssondynastin (Borgholm, 1993)
Bengt Bengtsson och Gunnar Magnusson (red): Kalmar Lexikon (Kalmar, 2014)

© Klas Palmqvist

Texten var publicerad i Östra Småland den 13 augusti 2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar