”Från forntidsbygd till framtidsbygd”. Så lyder devisen när Änglamark ska förvandlas till hypermodernt semesterparadis i Hasse Alfredsons och Tage Danielssons klassiska film ”Äppelkriget” från 1971. Samma ansträngande spagat har många svenska kommuner försökt sig på i sin marknadsföring; att förena historia och tradition med en nutid som ska framstå som dynamisk och tidsmedveten, samtidigt som man är inriktad på framtiden. Det gäller i högsta grad Kalmar. Låt oss ta en titt på hur man ville att staden skulle uppfattas i slutet av 60-talet.
Då gavs en uppdaterad version ut av Kalmar, en skrift där staden presenterades på svenska, engelska och tyska för såväl besökare som nyinflyttade. Den gamla versionen var från 50-talet.
Försöken att förena historia och framtid framgår inte minst av att på pärmens främre insida finns en gravyr av Erik Dahlbergs 1600-talsteckning av staden, medan den bakre pärmens insida visar en bild av Ölandsbron, som just höll på att byggas och skulle bli Europas längsta bro när den stod klar 1972.
Rundtursbåten Kalmar-Flundran byggdes på Ivar Sjöbergs båtvarv på Ängö och sjösattes 1951. Den visade upp Kalmar från sjösidan ända till 1984. Senare blev den sightseeingbåt på Bergslagskanalen, då med namnet Nobella. |
I dag presenteras Kalmar så här för turister på kommunens webbplats: Kalmar är en stad full av kontraster. Här möts dåtid och nutid, avkoppling och puls. På promenadavstånd kan du uppleva parker, hav, kullerstensgator, butiker, museer och kaféer.
Samma spännviddstema nu som då alltså, även om shopping, kaféer och museer inte var något man skröt om 1969: Domus och Epa fanns ju i alla städer och vad kulturen beträffar fick det räcka med teatern.
Bilen Tjorven började byggas av Kalmar Verkstad AB 1969. Den förväntade succén uteblev. I stället lokaliserades en Volvofabrik till Kalmar. Den stängdes 1994. |
Sporten representerades av Kalmartravet, golf på Värsnäs och Skogstorps motorbana. Fotbollen – i division II – talade man tyst om och Ironman var förstås inte ens påtänkt.
Skogstorpsbanan utvecklades snabbt från starten 1967. Här körde blivande formel 1-världsmästaren Ayrton Senna gokart-VM 1982, utan att nå någon framskjuten placering. |
Det är lätt att konstatera att den avlägsna historien stått sig bättre än 1960-talet. De flesta av de företag som presenterades 1969 finns inte längre. Städer förändras, men sällan som förväntat.
Nybyggda förskolan Topasen i Oxhagen, som på 60-talet var den stadsdel Kalmar satsade på, alldeles i närheten av det nya industriområdet. |
De moderna bostadsrätterna från 60-talet vid Axel Oxenstiernas väg i Oxhagen förärades en färgbild i välkomstboken. |
Nibe Konfektion hade anor i Kalmar ända från 1863. Flyttade till Skottland i början av 1970-talet. |
Erik Höglunds fantastiska räcke på Hemslöjden på Larmgatan, smitt av Axel Strömgren 1958. Butiken gick i konkurs 1993. Räcket finns numera i Hemslöjdens lokaler i Pukeberg. |
Rifas kondensatorfabrik i Kalmar stod klar 1964. Här arbetade så småningom mer än 800 personer, varav två tredjedelar var kvinnor. Fabriken stängdes 2005 och revs 2017. Här ska hundratals nya lägenheter byggas. Mer om Rifa under rubriken Innan Rifa blev ruin och revs. |
Här paketeras punschknappar på chokladfabriken, 1969 fortfarande under beteckningen Kalmar Choklad. 1970 blev namnet Nordchoklad. Fabriken las ner 1998. |
Samtliga bilder är hämtade ur Kalmar, utgiven av Förlag AB Appeltoffts Bokhandel – Produktion Nybloms, Kalmar (1969). I skriften anges att ”Utom förlagets egna bilder har fotografierna i denna bok tagits av följande: Boris Ericson, Åke Håkansson, Rolf Lind, Frank G Widlind”. Dock framgår inte vem som tagit vilken bild.
© Klas Palmqvist
Texten var publicerad i Östra Småland den 18 februari 2017
Nibe konfektion flyttade till Skottland 1972.
SvaraRadera