onsdag 26 augusti 2020

Välkommen till Kalmar 1969

Välkomstboken från 1969 hade förstås slottet på omslaget. När Expressen utsåg Kalmar till ”Årets stad 1970” klistrade man helt enkelt dit en lapp på omslaget. En simpel men på sitt sätt ganska lyckad kontrastverkan mellan tungt förankrad historia och initiativrik nutid.
Samtliga bilder i blogginlägget är hämtade ur den här skriften.

”Från forntidsbygd till framtidsbygd”. Så lyder devisen när Änglamark ska förvandlas till hypermodernt semesterparadis i Hasse Alfredsons och Tage Danielssons klassiska film ”Äppelkriget” från 1971. Samma ansträngande spagat har många svenska kommuner försökt sig på i sin marknadsföring; att förena historia och tradition med en nutid som ska framstå som dynamisk och tidsmedveten, samtidigt som man är inriktad på framtiden. Det gäller i högsta grad Kalmar. Låt oss ta en titt på hur man ville att staden skulle uppfattas i slutet av 60-talet.


Forntid och framtid i romantisk förening, modell 1969. Uniformsmössan tyder på att mannen skulle kunna vara officer vid F12, Kalmar flygflottilj, som just tillförts det modernaste av stridsflygplan, J35 Draken. Han och hans käresta, som häver sig på tå i sina högklackade skor men ändå har brudbuketten i säkert grepp bakom ryggen, är fotograferade i gången som leder in till borggården på Kalmar slott, i århundraden Sveriges viktigaste fäste och ett av de praktfullaste byggnadsverken i landet. Originalbildtexten betonar att Slottskyrkan ”under senare år dokumenterat sig som hela landets mest anlitade vigselkyrka”. Det underförstådda budskapet är omöjligt att undgå; för unga människor som vill bygga sin framtid tillsammans på historiskt stabil grund och samtidigt i takt med tiden passar Kalmar perfekt! Fast det är förstås jäkligt svårt att gå i högklackat på borggårdens kullersten...

Då gavs en uppdaterad version ut av Kalmar, en skrift där staden presenterades på svenska, engelska och tyska för såväl besökare som nyinflyttade. Den gamla versionen var från 50-talet.

Försöken att förena historia och framtid framgår inte minst av att på pärmens främre insida finns en gravyr av Erik Dahlbergs 1600-talsteckning av staden, medan den bakre pärmens insida visar en bild av Ölandsbron, som just höll på att byggas och skulle bli Europas längsta bro när den stod klar 1972.


Rundtursbåten Kalmar-Flundran byggdes på Ivar Sjöbergs båtvarv på Ängö och sjösattes 1951. Den visade upp Kalmar från sjösidan ända till 1984. Senare blev den sightseeingbåt på Bergslagskanalen, då med namnet Nobella.

I dag presenteras Kalmar så här för turister på kommunens webbplats: Kalmar är en stad full av kontraster. Här möts dåtid och nutid, avkoppling och puls. På promenadavstånd kan du uppleva parker, hav, kullerstensgator, butiker, museer och kaféer.

Samma spännviddstema nu som då alltså, även om shopping, kaféer och museer inte var något man skröt om 1969: Domus och Epa fanns ju i alla städer och vad kulturen beträffar fick det räcka med teatern.


Bilen Tjorven började byggas av Kalmar Verkstad AB 1969. Den förväntade succén uteblev. I stället lokaliserades en Volvofabrik till Kalmar. Den stängdes 1994.

Sporten representerades av Kalmartravet, golf på Värsnäs och Skogstorps motorbana. Fotbollen – i division II – talade man tyst om och Ironman var förstås inte ens påtänkt.


Skogstorpsbanan utvecklades snabbt från starten 1967.  Här körde blivande formel 1-världsmästaren Ayrton Senna gokart-VM 1982, utan att nå någon framskjuten placering.

Det är lätt att konstatera att den avlägsna historien stått sig bättre än 1960-talet. De flesta av de företag som presenterades 1969 finns inte längre. Städer förändras, men sällan som förväntat.

Montering av värmepannor på Exoverken. Företagets rötter gick ner till Victor Hills mekaniska verkstad som startat på Norra Malmgatan 1886. Dess sentida efterföljare Euronom gick i konkurs 2016. Mer om företaget i ett kommande blogginlägg.

Inte någon del av Kalmar har förändrats så mycket de senaste decennierna som Varvsholmen. Här låg varvet i flera hundra år. Konkursen kom 1980 och definitivt slut på varvsepoken blev det 1987. I dag finns här en helt ny stadsdel.

Nybyggda förskolan Topasen i Oxhagen, som på 60-talet var den stadsdel Kalmar satsade på, alldeles i närheten av det nya industriområdet.

De moderna bostadsrätterna från 60-talet vid Axel Oxenstiernas väg i Oxhagen förärades en färgbild i välkomstboken.


Nibe Konfektion hade anor i Kalmar ända från 1863. Flyttade till Skottland i början av 1970-talet.


Erik Höglunds fantastiska räcke på Hemslöjden på Larmgatan, smitt av Axel Strömgren 1958. Butiken gick i konkurs 1993. Räcket finns numera i Hemslöjdens lokaler i Pukeberg.


Rifas kondensatorfabrik i Kalmar stod klar 1964. Här arbetade så småningom mer än 800 personer, varav två tredjedelar var kvinnor. Fabriken stängdes 2005 och revs 2017. Här ska hundratals nya lägenheter byggas. Mer om Rifa under rubriken Innan Rifa blev ruin och revs.

Äldre dam vittjar näten på strömming vid Stensö fiskeläge. Fiske och båtliv har präglat Kalmar i alla tider och det har genom århundradena ofta varit kvinnor som på det här sättet försökt få ihop till livets nödtorft åt sig och de sina.

Här paketeras punschknappar på chokladfabriken, 1969 fortfarande under beteckningen Kalmar Choklad. 1970 blev namnet Nordchoklad. Fabriken las ner 1998.

Samtliga bilder är hämtade ur Kalmar, utgiven av Förlag AB Appeltoffts Bokhandel – Produktion Nybloms, Kalmar (1969). I skriften anges att ”Utom förlagets egna bilder har fotografierna i denna bok tagits av följande: Boris Ericson, Åke Håkansson, Rolf Lind, Frank G Widlind”. Dock framgår inte vem som tagit vilken bild.

© Klas Palmqvist

Texten var publicerad i Östra Småland den 18 februari 2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar