onsdag 3 juni 2020

Bilinspektören som ville byta spår

Ingenjör Folke B Sundberg var lidelsefullt intresserad av allt vad teknik och motorer hette. Men även om motorcyklar och bilar kom att uppta mycket av hans tid var det ingen tvekan om att det var i järnvägsmiljö han trivdes allra bäst. Han var SJ:s ende private reservlokförare med rätt att framföra ånglok.
Foto: Åke Håkansson

Folke B Sundberg var en fruktad makthavare i Kalmar i fyra årtionden. Som automobilbesiktningsman var det han som bestämde vem som skulle få körkort. Enklast var det för lokförare, Sundbergs eget drömyrke. En dröm han till slut lyckades förverkliga.

Folke Bernhard Sundberg föddes 1892 i Hagby ett par mil söder om Kalmar och ville redan som liten helst av allt köra tåg. Han kom till Kalmar 1908 och fick som 17-åring arbete som bromsare på Kalmar–Berga Järnväg. Där var han i två år innan han 1912 tog körkort vid Motortekniska Ingenjörsbyråns verkstads- och körskola i Stockholm och blev en av Kalmars allra första yrkeschaufförer.

På fritiden tävlade Sundberg framgångsrikt på motorcykel och tjänstgjorde på somrarna i slutet av 1910-talet som kung Gustav V:s och drottning Victorias mc-burne postkurir när kungaparet vistades på Solliden. 


En ny Volvo, redo att ge sig ut i en biltävling med start på Esplanaden, någon gång runt 1930. Folke B Sundberg var under en period ordförande i Kalmar Motorklubb och här står han till höger och håller koll på klockan.
Foto: Walter Olson/Bild ur Kalmar läns museums arkiv

1921 utsågs Folke Sundberg till automobilbesiktningsman för motorfordon i Kalmar län. Sedermera ändrades titeln till bilinspektör. I arbetsuppgifterna ingick att utfärda körkort, totalt lär det ha blivit ungefär 80.000 sådana innan han gick i pension 1959. 


När Sundberg fotograferades vid sin egen Volvo Amazon – med nästan kungligt lågt registreringsnummer –  såg han naturligtvis till att ha på sig en mössa med.Kungliga Automobilklubbens emblem.
Foto: Åke Håkansson

Ett av dem erhöll Åke Håkansson i mars 1951. Fast han just fyllt 18 år var Åke redan en försigkommen bilförare och efter en enda körlektion, plus några teoritimmar, tyckte bilskollärare Gustafsson – Gustafssons Trafikskola är fortfarande verksam i Kalmar – att det var dags för uppkörning. I passagerarsätet tog bilinspektör Sundberg plats.

– Jag tror att Gustafsson sa nånting till Sundberg om att ”det här blir inga bekymmer”, minns Åke i dag.

Uppkörningen blev också lika enkel som om Åke skulle varit en av Sundbergs omhuldade lokförare. 
– Han tog fram en pärm med papper och sa bara: ”Kör till Stortorget”. 
Sedan satt Sundberg och bläddrade i pärmen utan att ens titta upp.

– När vi kom fram skulle han in på apoteket och sa åt mig att parkera mitt på torget. ”Men det får man väl inte”, sa jag. 
”Jodå, om Sundberg är med så får man det”, svarade han.

Sundberg uträttade sitt ärende på apoteket Lejonet – som då låg i samma hörna där Conditori König finns i dag, även om huset var ett annat på den tiden – och satte sig på nytt i bilen. Därpå beordrades hemkörning till bilinspektörens villa på Rådmansgatan. Det gick problemfritt det också och därmed var uppkörningen avklarad.


Folke B Sundberg – givetvis försedd med lokförarmössa – visar upp en del av sin stora modelljärnvägsanläggning i källaren hemma på Rådmansgatan. Totalt bestod den av många hundra meter räls.
Foto: Åke Håkansson

I källaren på Villa Furubo, som bilinspektören döpt sin bostad till, hade Sundberg byggt upp en stor modelljärnväg med hus, landskap och stationer. För även om han tyckte det var roligt med motorcyklar och bilar så var det tåg – och framför allt ånglok – som var hans verkligt stora passion. 


Det går inte att ta miste på att ånglok låg Folke Sundberg varmare om hjärtat än något annat. Även om det bara röde sig om modelltåg i skala H0. 
Foto: Åke Håkansson

Parallellt med arbetet som bilinspektör hade Sundberg passat på att studera till ingenjör. På fritiden extraknäckte han gärna som lokförare. Ända tills järnvägen las ner på Öland 1961, körde Sundberg på höstarna bettåg som gick i skytteltrafik till sockerbruket i Mörbylånga. 


Öländska järnvägsveteraner fotograferade i samband med att SJ tog över Ölands Järnvägar 1947. Folke B Sundberg står som tredje man från höger.
Bild ur boken ”Ölands Järnvägar” (1987)

När Ölands Järnvägar övertogs av SJ fick bilinspektören själv ”köra upp”. Någon månad före sin 60-årsdag 1952 fick han intyg på att han med bästa vitsord klarat provtjänstgöringen som bestod i att ”med ånglok framföra godståg 6272 å sträckan Kalmar C–Emmaboda” samt ”godståg 6273 å sträckan Emmaboda–Kalmar”. 

Därmed blev Sundberg Statens Järnvägars ende private reservlokförare med befogenhet att framföra ånglok på såväl smalspår som normalspår.


Intyget som visade att ingenjör Sundberg med glans klarat provtjänstgöringen som lokförare åt SJ hängde förstås på hedersplats hemma i Villa Furubo.
Foto: Åke Håkansson

I början av 1962 gjorde hans forne körkortsaspirant Åke Håkansson – som under tiden etablerat sig som pressfotograf av högsta klass – ett bildreportage om den färgstarke automobilbesiktningsmannen och lokföraren. De flesta av bilderna i det här blogginlägget togs då.


I lokförarhytten uppfyllde Folke B Sundberg även efter pensioneringen pojkdrömmen att själv få köra tåg.
Foto: Åke Håkansson

Bilinspektör Folke B Sundberg avled den 2 september 1967, dagen före högertrafikomläggningen.



Folke B Sundberg på sin rätta plats i tillvaron – lokförarhytten.
Foto: Åke Håkansson


KÄLLOR
Gunnar Magnusson och Bengt Bengtsson (red): Kalmar Lexikon (2014) 
Texter i Östra Småland och Barometern 1962 och 1967

STORT TACK 
till Åke Håkansson och Hans Egeskog samt till Eva-Lena Holmgren på Kalmar läns museum. Tiotusentals av museets bilder från hela länet finns att se på Digitalt Museum


Folke B Sundberg (1892–1967)
Foto: Åke Håkansson

© Klas Palmqvist


Texten var publicerad i Östra Småland den 16 december 2017

2 kommentarer:

  1. Så fint detta är om min Farfar, tackar ödmjukast för detta Med varma hälsningar .Niclas Sundberg

    SvaraRadera
  2. Så otroligt fint gjort av min Farfar, tackar ödmjukast.

    Varma hälsningar

    Niclas Sundberg

    SvaraRadera