söndag 19 juli 2020

Välkommen till framtidens bensinmack!

Samling vid pumparna! Så här såg det ut när Gulfmacken vid Sveaplan i Kalmar invigdes den 15 december 1954. Till vänster putsas en taxi av den klassiska Volvomodell som kallades ”Suggan”. Till höger har damerna grupperat sig och sina ballonger vid en Opel Olympia. Bensinen kostade 58 öre litern.

Bosse Eriksson körde tankbil åt Gulf i 23 år, från 1976 till 1999. Han undrade om jag var intresserad av en bildsamling från 50-talet med foton på bolagets stationer i Kalmarområdet. Han behövde inte fråga två gånger. Tack, Bosse!

Annons i Östra Småland.

I tre decemberdagar varade bensinbolaget Gulfs invigning av ”morgondagens servicestation” vid Sveaplan i Kalmar. Året var 1954 och allt fler svenskar började få råd med egen bil. Det moderna Välståndssverige hade börjat ta form på allvar och det var inte bara bilhjulen som rullade allt snabbare i nationen. Produktionen ökade, industrin byggde ut och bostadsbyggandet i städerna tog fart, även om efterfrågan på lägenheter i många år till skulle vara mycket större än tillgången.

Gulfmacken vid Tullslätten.

Gulfs gamla station vid Tullslätten var från 1930 och höll inte måttet i ett expansivt och framtidsinriktat samhälle. Den fick dock vara kvar några år till innan den försvann. I dess ställe byggde sedan KFUM sitt stora bostadshus. 

Gulf satsade i stället djärvt på en mack vid Esplanaden, mittemot det fortfarande ganska nya posthuset. 

Den 15 december 1954 var en blåsig och regnig dag, men mackvärdinnorna stod beredda att ta emot med färgglada ballonger och flaggorna fladdrade i vinden. Den manliga personalen, iförd sina typiska Gulfmössor – de såg nästan ut som poliser i amerikanska filmer – fyllde tankarna åt sina kunder, putsade vindrutor och kollade trycket i däcken.

Till er tjänst! Personalen på Gulfmacken vid Sveaplan redo att ta mot kunderna.

Inte mindre än fyra pumpar fanns på den toppmoderna stationen. En nyhet för Kalmar var en särskild pump för mopeder, det nya fordon som blivit tillåtet bara ett drygt år tidigare. Mest uppseende väckte dock själva ”stationshuset”.  Det var byggt av glas och vitmålade järnrör och påminde mest om en fågelbur. En spiraltrappa ledde ner till lagret.

Många Kalmarbilister passade på att besöka den nya macken på invigningsdafgen.

Servicebyggnaden innehöll tvätt- och smörjhall, båda helkaklade och försedda med den modernaste utrustning som stod att få. Arkitekten hette Bengt Hidemark och han skulle komma att rita mycket åt oljeindustrin de kommande åren, främst dock åt konkurrenten Shell. 

Mest uppmärksammad blev han dock för Televerkets kontorskomplex i Farsta. Det stod klart 1969, prisbelönades, och Telia höll till där ända till 2016 i en miljö som anses vara en av de mest lyckade i sitt slag från 60-talet.

Gulfmackens djärva arkitektur fick dock inga efterföljare i Kalmar. 
Tiden gick, 70-talets oljekris kom och miljömedvetandet ökade. Centralt belägna bensinmackar var inte längre något som signalerade modernitet och framtid, utan snarare avgaser, blyutsläpp och brandfara. 

Efter ungefär 25 år var Gulfmackens tid ute. I dag finns bara ett lite halvhjärtat anlagt grönområde på platsen där en gång ”morgondagens servicestation” låg. 

Ingen mack. Början av 50-talet, några hus i kvarteret är redan rivna. Lastbilen kommer körande på Strandgatan, mot Esplanaden.

Samma gathörn några år senare. Macken är på plats.

Macken är borta. Sedan många år växer här några träd på en lite tveksam grön plätt. Bilden togs 2011.
Foto: Klas Palmqvist


Från bolsjevikbensin till Indien

Gulf var en av ”de sju systrarna” som behärskade världens oljehandel under en stor del av 1900-talet.

De sex andra bolagen var BP, Shell, Standard Oil of New Jersey (Esso), Mobil, Texaco och Standard Oil of California (Socal). 

Gulf bildades 1901 och hamnade efter några år i händerna på bankirfamiljen Mellon i Pittsburgh. I Sverige etablerade sig Gulf 1937 genom att köpa AB Naftasyndikat, vilket hade sitt säte i Moskva och sålde bensin som importerades från Sovjetunionen. ”Bolsjevikbensinen” var billig och bolaget hade på 20-talet fått ner prisnivån i Sverige med 30 procent. Bensinpriset hade tidigare varit tre gånger högre i Sverige än i resten av Europa.

Gulf blev 1952 först i Sverige med motell, fast man använde ordet ”bilhotell”. Det låg i Skreanäs utanför Falkenberg. Bolaget var annars inte så vasst på marknadsföring; man hade ingen slogan, ingen maskot, ja, knappt någon image överhuvudtaget.

Sedan de oljeproducerande länderna bildat Opec förändrades oljemarknaden radikalt. Gulf var det första av de multinationella bolagen som lämnade Sverige. 1983 tog Kuwait Petroleum Company över. 1986 byttes de oranga Gulfskyltarna ut mot Q8:s segel. I dag ingår Q8 som en del i OK-Q8 Scandinavia.
För ett antal år sedan dök Gulf på nytt upp i Sverige, mest som märke på smörjmedel. Gulf Oil är numera en del av det indiska affärskonglomeratet The Hinduja Group.


Ytterligare några Gulfmackar ur Bosse Erikssons bildsamling:
Nybro

Trekanten

Lindsdal

Broakulla

Målerås


Se även
• Mackarna som bara finns kvar i tankarna

© Klas Palmqvist

Bearbetad version av text som var publicerad i Östra Småland den 15 september 2011 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar