tisdag 31 mars 2020

Biskopshuset i Kalmar blev syndens näste


Biskopshuset i hörnet av Smålandsgatan och Fabriksgatan på den tid då porrklubben ”Funny Hill” huserade i hörnet på nedre botten. Foto: Östra Småland

När jag gick i högstadiet i början av 70-talet fick vi ofta ta oss till sporthallen, eftersom det inte fanns någon gymnastiksal på Söderportsskolan.

Då cyklade man Smålandsgatan norrut och vid korsningen med Fabriksgatan kunde man inte låta bli att kika lite extra på hörnhuset. Där låg nämligen porrklubben Funny Hill. 
Jo, den stavades så, inte ”Fanny Hill”. Om det nu berodde på bristande kännedom om vad John Clelands erotiska 1700-talsroman egentligen hette eller om man försökte vitsa till det på något vis vet jag inte.

Jag tror aldrig jag såg någon gå in i eller ut ur detta etablissemang. Däremot kommer jag ihåg att en av dåtidens vanligaste så kallade herrtidningar, som jag förstås smygbläddrade i, hade recenserat inrättningen. Förlustelserna verkade emellertid inskränka sig till en oinspirerad strippa och lättöl, om jag nu minns rätt efter alla dessa år.

Lite pikant i sammanhanget är att huset kallas för Biskopshuset, detta eftersom Kalmar stifts siste biskop Henry William Tottie (1856–1913) bodde där i början av 1900-talet. I just den lokal som sedermera blev porrklubb drev för övrigt mångårige Kalmar FF-ordföranden Oscar Jonsson (1891–1970) länge en speceriaffär.


Glade specerihandlaren Oscar Jonsson (1891–1970), Kalmar FF:s ordförande när laget gick upp i allsvenskan första gången 1949, på plats i sin butik som senare förvandlades till porrklubb, Bilden fanns med i ett KFF-reportage i tidningen Se den 22 september 1949.

I själva verket består Biskopshuset av flera mindre trähus som byggts ihop. Exteriören är från 1890-talet. På 1970-talet var Biskopshuset tämligen nedgånget. Men då hade det värsta rivningsraseriet på Malmen avtagit och huset renoverades i stället grundligt i slutet av årtiondet.

Och när man var klar med det fanns det inte plats för någon porrklubb längre.


Texten publicerades första gången i Östra Småland den 22 september 2012.

© Klas Palmqvist 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar