”Full tank, förstås!”. Gösta Tapper, föreståndare på Shell vid Floras kulle, alldeles i närheten av Centralstationen i Kalmar. Foto: Walter Olson/Bild ur Kalmar läns museums arkiv |
Shell, IC och Caltex låg vid Bensintorget, där Galggatan korsade Norra vägen. Esso låg lite längre norrut, vid Röda Grind. Och i Funkabo, där jag bodde i mitten av 60-talet, låg Mobilmacken med den jättestora, röda bevingade hästen.
Det var i vänstertrafikens sista skälvande år och jag trampade runt till alla mackar i Kalmar och bad om ”märken”. Sedan klistrades cykeln full med Essotigrar, BP-pysslingar, Caltexstjärnor och Shellsnäckor.
Men det snyggaste märket med det allra starkaste signalvärdet, som det väl skulle heta i dag, det märket fick jag aldrig tag i.
1998 dök Koppartrans upp på marknaden igen – fast bara som märke på modekläder. |
Den gula, eldsprutande K-formade draken fick jag nöja mig med att beundra i kolossalformat på en cistern ute på Tjärhovet. Närmaste Koppartransmack låg i Ljungbyholm och dit var det lite för långt att cykla.
Den skulle jag aldrig velat ha klistrad på cykelskärmen.
Floras kulle som den ser ut numera. Foto: Kalmar stads hembygdsförening |
I hörnet Kaggensgatan–Södra Kanalgatan tankade man BP. Bilden är från 1948, men stationen var gammal redan då. Sedan byggdes landstingets kontorshus där. Foto: Walter Olson/Bild ur Kalmar läns museums arkiv |
Hörnet Kaggensgatan–Södra Kanalgatan 2011. Foto: Klas Palmqvist |
Bakom domkyrkan, där Nordea har sitt kontor, i hörnet Västra Sjögatan–Norra Långgatan, fanns en Texacopump. Foto: Walter Olson/Bild ur Kalmar läns museums arkiv |
Hörnet Västra Sjögatan–Norra Långgatan 2011. Foto: Klas Palmqvist |
Tiden måste vara 30-tal och platsen är Proviantgatan 26, nära hörnet mot Fiskaregatan. Texacos röda stjärna lyser högst upp på den klassiska pumpen av modell Vici, som Ljungmans i Malmö började tillverka 1927. Macken är belägen alldeles intill Liljas bilaffär och det verkar vara Opels nya modeller som parkerats på gatan. I dag finns bara bostadshus på adressen. Okänd fotograf/Bild ur Kalmar läns museums arkiv |
Platsen för macken på Proviantgatan 2011. Foto: Klas Palmqvist |
På Södra vägen hos Kalmar Bilförmedling kunde man tanka Gulf 1949. Foto: Walter Olson/Bild ur Kalmar läns museums arkiv |
Det var fortfarande bilar som gällde när den här bilden togs 2011, men pumparna var borta. Foto: Klas Palmqvist |
När man byggde bensinstationer i slutet av 1920-talet skulle de se ut som grekiska tempel. Vid denna petroleumhelgedom på Södra vägen gick det att fylla tanken långt in på 80-talet, om jag inte minns fel. Okänd fotograf/Bild ur Kalmar läns museums arkiv |
2011 arbetade man med bilglas i den gamla tempelmacken. Någon bensin kunde man dock inte köpa. Foto: Klas Palmqvist |
Kvällsöppet på macken vid Floras kulle. Bild från 1950. Foto: Walter Olson/Bild ur Kalmar läns museums arkiv |
Därför heter det mack
Mathiasson, Andersson, Collin och Key – initialerna tillsammans blir ”MACK”.
De fyra herrarnas gemensamma företag AB Mackmeter i Midsommarkransen i Stockholm var ett av de första som tillverkade bensinpumpar i Sverige.
Företaget gick omkull redan i början av 30-talet, innan den stora utbyggnaden av bensinstationer satte i gång i Sverige. Men då hade mack redan hunnit bli det vanliga ordet för vad som från början fått heta bland annat bensintappsdepå, tappstation eller bensintapp.
Branschen var inte förtjust i ordet ”mack”. Det fanns bolag som länge förmanade sina anställda att enbart använda det mer seriöst klingande ordet bensinstation.
Men trots alla ansträngningar kommer ”mack” av allt att döma att fortsätta att vara den vanliga benämningen, utom på sina håll i Göteborgstrakten, där man gärna pratar om ”tappen”.
I sin bok ”Farväl till Macken”, utgiven 2007 av Trafik-Nostalgiska Förlaget, berättar Jan Öhman historien om bensinbolagen och den svenska bensinhandeln. |
Maskoten ”Essodroppen” eller ”Dropman” började användas 1952 men fick sin definitiva utformning först på 60-talet. Då lanserades även den kvinnliga motsvarigheten ”Dropgirl”.
Mera mack
Efter att ha satsat den för tiden enorma summan 72.000 kronor kunde 35-årige Ludwig Markus Mack 1877 nöjt konstatera att hans bryggeri i nordnorska Tromsö stod klart.
Mack kom ur en gammal bryggarsläkt och Macks öl har gott rykte än i dag. Norskt öl är pålitligt eftersom nästan alla bryggerier fortfarande följer de gamla tyska reglerna från 1516 om att bara använda malt, vatten, jäst och humle. Detta var lagstadgat i Norge från 1857 till 1994. I exempelvis Danmark drar man sig ju däremot inte för att tillsätta billigare ingredienser som majs och ris i sina brygder.
Macköl säljs inte längre av det svenska Systembolaget.
Mack kom ur en gammal bryggarsläkt och Macks öl har gott rykte än i dag. Norskt öl är pålitligt eftersom nästan alla bryggerier fortfarande följer de gamla tyska reglerna från 1516 om att bara använda malt, vatten, jäst och humle. Detta var lagstadgat i Norge från 1857 till 1994. I exempelvis Danmark drar man sig ju däremot inte för att tillsätta billigare ingredienser som majs och ris i sina brygder.
Macköl säljs inte längre av det svenska Systembolaget.
Karl Mack von Leiberich (1752–1828). Österrikisk militär, som 1799 sökte sin räddning i det franska högkvarteret undan den neapolitanska pöbelns raseri. Fördes till Paris som krigsfånge men rymde i april 1800. Mot sitt hedersord. Bild: Wikimedia Commons |
STORT TACK till Eva-Lena Holmgren på Kalmar läns museum. Nästan 90.000 bilder och föremål ur Länsmuseets samlingar finns att se på Digitalt Museum.
© Klas Palmqvist
Texten var publicerad i Östra Småland den 25 augusti 2011
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar